Ronsische Griek, Stefanos, zegt OXI

A European Union (EU) flag, left, and Greek national flag fly near the Parthenon temple on Acropolis hill in Athens, Greece, on Monday, Oct. 31, 2011. Europe's plan to solve the region's debt crisis made credit-default swaps covering Greece "ineffective," Moody's Investors Service said. Photographer: Angelos Tzortzinis/Bloomberg via Getty Images

Iedereen heeft zich ondertussen een eigen mening kunnen vormen over de Griekse crisis. Ik dus ook. Het lijkt er nu natuurlijk op dat enkel Griekenland een groot probleem heeft, wat ze weigeren zelf op te lossen. Maar het boek van Henri Houben ‘De Veertigjarige Crisis’ vat het heel goed samen. We zitten sinds de jaren 70 in een neerwaartse spiraal, onderbroken door hoogtes maar vooral veel laagtes.

Geregeld breekt er een crisis uit, men zoekt naar oplossingen, maar na elke economische heropleving breekt er steevast een nieuwe crisis uit. Het fundamentele probleem zou wel eens onze wereldwijde overproductie kunnen zijn… Tegenover wat u en ik kunnen kopen, staat een overschot aan producten en productiecapaciteit. Hoe lossen onze liberale economen en regeringsleiders dit op? Door de consumptie kunstmatig te verhogen. Dit kan je doen door mensen en staten schulden te laten maken. Enkel zo kunnen die blijven consumeren. Dit heeft de zeepbel op de Amerikaanse huizenmarkt veroorzaakt, en sindsdien zijn er wereldwijd financiële problemen om de banken rechtop te houden.

Vandaag pakken de Duitse kranten uit met de Griekse eilanden welke je kan kopen voor een prikje. Uw eigen eiland vanaf 3 miljoen euro! Dit vat alles samen natuurlijk. De staat Griekenland verliest alle autonomie, moet toestemming vragen aan de eurogroep voor elke beslissing die men wil nemen, moet voor 50 miljard eigendommen verkopen (wellicht vooral aan Duitse bedrijven en personen) en krijgt in ruil geleend geld om andere leningen af te korten aan vooral Duitse en Franse grootbanken. En misschien als alles goed gaat een schuldherschikking en -verlichting. Wat eigenlijk, ook volgens het IMF, noodzakelijk is. Maar onze vertegenwoordigers van de eurogroep zeggen Nein!

Vorige week kocht ik via eBay een gebruikte campagneposter van het ‘OXI’ kamp van een Griek, ik vroeg hem wat er op de poster stond geschreven, aangezien ik geen Grieks ken. Dit was zijn antwoord:

HELLO, SIR. HOW ARE YOU TONIGHT? THANK YOU VERY MUCH FOR YOUR PURCHASE. YOUR GREEK REFERENDUM POSTER IS ALREADY ON THE WAY TO BELGIUM – AS FOR THE NO POSTER, TEXT IS ABOUT SOLIDARITY STRUCTURES: PUBLIC MEALS, FEEDING GROUPS, MARKETS WITHOUT MIDDLEMEN, CO-OPERATIVE HELPING GROUPS, SOCIAL GROCERY STORES, SOCIAL DRUG STORES, GROUPS AGAINST AUCTIONS AND STUFF LIKE THAT. BOTTOM LINE: WE ARE THE MAJORITY, WE ARE RIGHT. WE WILL WIN. THANK YOU VERY MUCH FOR YOUR SUPPORT SIR, BUT IT IS REALLY OVER FOR US. WE ARE DOOMED TO LIVE IN UNEMPLOYMENT, DEEP POVERTY AND MISERY FROM NOW ON AND FOR MANY DECADES TO COME. I AM REALLY DESPERATE. WE ALL ARE. WARM REGARDS FROM THE SINKING SHIP CALLED GREECE, MICHAEL DEREK.

GreeceOxiPoster-main

Ik vroeg ook aan een Ronsische Griek, Stefanos Dovridis hoe hij de zaken ziet…

Ben je eigenlijk geboren in Griekenland en welk plaatsje/eiland? Zo ja hoe ben je dan ooit in Ronse terechtgekomen en waar woon je nu?

Ik ben afkomstig van Orestiada in Thracië. In het noorden van Griekenland net naast de grens met Turkije. (Ik ben wel geboren in Alexandroupoli, 2 uur rijden van Orestiada, maar dat is ook de enige plek met een groot ziekenhuis daar in de buurt).
Toen ik 3 jaar oud was hebben mijn ouders beslist om te emigreren naar België. Ze zijn hier begonnen als kok/keukenhulp in een Grieks restaurant in Aalst. Toen ging het blijkbaar ook al niet goed in Griekenland. Ze wilden een betere toekomst voor hun gezin. Ze hebben mij bij mijn oma gelaten, pas na een jaar ben ik ook kunnen afreizen naar België.
Een jaar of 2 later zijn we dan verhuisd naar Ronse omdat mijn ouders daar werk hadden gevonden (initieel opnieuw in het Grieks restaurant op de grote markt in Ronse). Ik heb mijn gehele jeugd doorgebracht in Ronse.
Ondertussen ben ik 27 jaar en werk ik in Brussel. Ik woon nu in Burst (Erpe-mere) maar kom af en toe nog voetballen in ‘De Loft’ in Ronse samen met wat schoolvrienden. Ronse ligt me nog altijd nauw in het hart.
———————————————————————————————————————————————————————–
Heb je nog contact met uw Griekse familie? Zo ja, hoe is het hen de laatste jaren vergaan? Kunnen ze nog comfortabel leven?
Bijna mijn gehele familie woont nog in Orestiada. Ik ga zo goed als jaarlijks nog eens terug naar daar. Daarnaast bel ik regelmatig naar mijn grootouders om te zien hoe ze het stellen. Mijn grootouders hebben hun leven lang gewerkt als kleine zelfstandige en hebben veel vooruitgang gekend in hun leven. Beiden hebben een vakantiehuisje aan zee, een huis in de stad en nog wat andere appartementen hier en daar waar de familie in woont. Je kan dus zeker niet zeggen dat ze het slecht hadden voor de crisis.
Met de crisis is het één en ander veranderd. Je merkt het op in het straatbeeld. Er is veel leegstand en mensen kopen enkel het broodnodige. De pensioenen van mijn grootouders zijn enorm verlaagd. (laatst hoorde ik dat ze samen 500-600 euro zouden krijgen) Maar mijn grootouders zijn trots en klagen niet over hun situatie. 2 winters geleden was de mazout op. Ze konden hun huis niet verwarmen en het was een strenge winter. Mijn ouders en ik zijn dit te weten gekomen via andere familieleden. Mijn vader wou geld geven om mazout te kopen. Maar Opa wou zijn rekeningnummer niet doorgeven. Uiteindelijk heeft mijn vader het geld gestort aan een ander familielid om via die weg toch mazout te kopen voor mijn grootouders zonder hun medeweten.
Voor de werkende generatie is er ook veel veranderd. Vroeger werkten ze bijna allemaal in de familiewinkel. Na de crisis was die niet rendabel en zijn ze dus ander werk moeten gaan zoeken. Zo moet er één van mijn ooms nu 3 jobs combineren om rond te komen. Anderen werken nog in de winkel of hebben geen werk en dus geen inkomen. Na bepaalde tijd valt de werkloosheidsuitkering en ziekteverzekering weg. De meesten gaan nog langs bij de oma’s om te eten.
De situatie is dus duidelijk verslechterd. Ze hebben het moeilijk, maar in vergelijking met de mensen in grootsteden valt hun situatie nog goed mee. Ze moeten bvb geen huur betalen omdat ze huiseigenaars zijn.
———————————————————————————————————————————————————————–
Op welke manier volg je de huidige Griekse/Europese crisis? Welke media volg je en welke niet (Belgische of Griekse)? Merk je een verschil tussen beiden? (heb zelf de ervaring dat sommige linkse invalshoeken geboycot worden/verwijderingen op facebook ed…)

 Zoals iedereen kijk ik gewoon naar het nieuws dat op TV verschijnt. Daarnaast zie ik veel Facebook posts van vrienden vanuit Griekenland. De Griekse media volg ik in veel mindere mate, ik vind ze kwalitatief niet zo goed :-).  Ik hoor niet per sé fouten. Wel worden er vaak uitspraken van mensen die de publieke opinie de verkeerde indruk geven. “Griekenland heeft praktisch geen hervormingen doorgevoerd” , , “De reden waarom alles erop achteruit gaat is omdat de Grieken onze plannen niet genoeg hebben opgevolgd”,… . De journalisten zouden de personen die ze interviewen soms moeten verbeteren!
Ik weet niet of er standpunten worden geboycot. Enkel dat sommige standpunten meer aan het licht komen.
———————————————————————————————————————————————————————–
Heb je zelf gestemd tijdens het referendum? Of hoe zou jij hebben gestemd en waarom?
 
Om te stemmen moest je in Griekenland zijn. Ik was dat weekend in Brussel aan het werken. Ik zou “nee” of ‘OXI’ gestemd hebben. Het akkoord dat toen voor lag was eigenlijk gewoon meer van hetzelfde. We hebben ondertussen gezien dat het voorgestelde recept totaal niet gewerkt heeft in Griekenland. Je moet toch geen professor economie zijn om te begrijpen dat dit nu ook niet gaat werken? De politici konden van de kans gebruik maken om de economie op gang te trekken zodat Griekenland uit het dal kan komen. Maar wat er toen (en nu) op tafel ligt zal er enkel voor zorgen dat we binnen 2-3 jaar weer hier zullen staan vrees ik. Het nieuwe akkoord is echt een complete vernedering voor de Grieken. Ik heb het gevoel dat men geen oplossing wou. De Grieken moesten vernederd worden. Wie wint hier nu bij? Griekenland zal nog altijd zijn schulden niet kunnen betalen en de EU-landen zullen hun geld ook niet meer zien.
———————————————————————————————————————————————————————–
Ik heb al gemerkt op eBay dat de Grieken hun hele huisraad te koop stellen. Hoe kunnen de mensen uit Ronse de Grieken het beste steunen? Ikzelf zie bv weinig Griekse producten liggen in onze supermarkten…
 
Er zijn heel weinig Griekse producten te vinden hier in België. Griekenland is niet echt gekend voor zijn export. Ga gewoon op vakantie naar Griekenland! Maak een rondreis, een citytrip of kies een hotel half-pension. Huur een auto/brommer en ga op verkenning! Er zijn enorm veel mooie plekken in Griekenland die zo goed als ongekend zijn voor buitenlanders. Het vasteland wordt vaak vergeten, maar heeft zeker zijn parels: Thessaloniki, Athene, Ioannina, Meteora, Olimpia, Delfi, Nauplion,… (Persoonlijk ben ik grote fan van Nauplion en de Meteora)
Zonnige groetjes vanuit Griekenland, Stefanos Dovridis.
Stefanos

Plaats een reactie